Den nye Mazda6 er en smuk bil,
designmæssigt vellykket, og så er den også en stor
bil. Det går imod småbils-tendensen, men hvis ikke
man føler det tvingende nødvendigt, at følge
strømmen, er Mazda6 en bil, som det er helt og
aldeles tilladt at købe med hjertet. Man får nemlig
ved samme lejlighed masser af fornuft, kvalitet og
udstyr med i prisen. Samt udmærkede køreegenskaber.
Sidstnævnte gav de første
testkilometer kun en indikation af. Regnen silede
ned og juletrafikken var mærkbar. Men indtrykket af
en fast ”mellemeuropæisk undervogn” var
uomtvisteligt. Det samme gælder et gearskift, som
med små faste bevægelser efterlader en sportslig
fornemmelse, der harmonerer udmærket med undervognen
og de 165 benzin-heste, der sprudlede under
motorhjelmen. Samme motor i øvrigt, som vi tidligere
har prøvet i Mazda CX-5 baseret på den såkaldte
SkyActiv princip.
Lavt støjniveau, få vibrationer
fra motoren. Flere kommentarer bliver det ikke til
kørefærdighederne i denne omgang – det vender vi
tilbage til på et senere tidspunkt.
Og der er da også så meget andet
at sige om den nye Mazda.
Priser fra
300.000 kroner
Tag udgangspunkt i, at den
billigste version kun koster 300.000 kroner. Uanset
det er en stationcar eller en sedan. For når bilen
kommer på markedet i begyndelsen af januar, vil den
kunne købes i begge udgaver, for den samme pris. Det
er usædvanligt, for normalt er en stationcar dyrere
end en sedan. Hos Mazda forklarer man prisligheden
med at der størrelsesmæssigt er en lille forskel på
de to biler – sedan’en er 6,5 cm længere end
stationcar’en. Men det burde ret beset ikke gøre den
store forskel.
Forklaringen er nok snarere, at
Mazda vil tilbage blandt de førende i segmentet for
de store mellemklassebiler. Hér spiller begge
biltyper en vigtig rolle. Da prisen i Danmark ikke
mindst for tiden er en anden vigtig faktor, er det
afgørende at markere sig prismæssigt attraktivt i
forhold til konkurrenterne. Og det gør man, også
fordi de større motor- og udstyrsversioner ikke er
markant dyrere.
For 50.000 kroner oven i ”Core”-prisen
på de nævnte 300.000 kroner får man ikke alene 165
hestekræfter i stedet for 145, man får også en
klækkelig udvidelse af udstyrsniveauet.
Basisudstyret ”Core” inkluderer bl.a. 17”
letmetalfælge, aircondition, hill-holder og Smart
City Brake Support. Mellemudstyret ”Vision” omfatter
desuden bl.a. ”Rear Vehicle Monitoring”, mørktonede
bageste sideruder og bagrude, regnsensor,
tågeforlygter, tagræling (på stationcar’en), 5,8”
trykfølsomt multidisplay, fartpilot, 2-zone
klimaanlæg.
23,8 km/l med
150 dieselheste under hjelmen
Lægger man yderligere 45.000
kroner oveni, får man en økonomisk 150-hestes
dieselmotor, en motor der indebærer, at den 4,87
meter lange sedan kan køre ikke mindre end 23,8 km/l
og ved samme lejlighed kun slipper 108 g CO2 ud i
atmosfæren pr. kørt kilometer. Det er et meget fint
tal. Det tilsvarende tal for stationcar-versionen er
22,7 km/l, hvilket fortrinsvis kan tilskrives en
anelse større luftmodstand.
Forklaringen på de fine
forbrugstal finder man i Mazda’s SkyActiv princip.
Det er beskrevet i forbindelse med den første test
af Mazda CX-5 (læs
test af Mazda CX-5 hér >>>), men kort fortalt
betyder det at man optimerer eksisterende teknologi
i stedet for at opnå fine forbrugstal vha. ny
teknologi som f.eks. hybrid og el-drift. Mazda har
dog i nogle af varianterne (bl.a. alle
dieselmotorerne) benyttet det, man kalder i-ELOOP,
som er baseret på en såkaldt superkondensator.
Bremseenergien leverer strøm til opladningen og
strømmen kan hurtigt afgives til bilens elektriske
systemer. Derved benyttes motorkræfterne alene til
at drive bilen.
Karrosseriet er 100 kg lettere end på
forgængeren.
Kvalitet og
brug
Kvaliteten i en Mazda er
uomtvistelig. Mazda er gang på gang topscorer, når
der måles på kvalitet, i lighed med mærkets japanske
kolleger. Men man har også inkluderet mange
detaljer, som tilsammen gør bilen yderst
brugsrigtig.
Der
er f.eks. rigelig plads på bagsædet i begge
karrosseriudgaver, også selvom akselafstanden på
sedan’en har muliggjort overmåde megen benplads.
Bagagerummene er store i begge karrosserivarianter
og de er regulære. Desuden opnås et næsten plant
bagagerumsgulv, når bagsæderyglænene ved et let træk
i let tilgængelige greb i siden af bagagerummet
lægges ned.
Interiørdesignet er enkelt,
overskueligt og ganske nydeligt. Den store
multimedieskærm er inkorporeret som en del af
designet af instrumentbordet – tak for det – og der
er mange funktionelle løsninger – f.eks. et utal af
kop/flaskeholdere.
Nyt i Mazda6
For det første er den nye Mazda6
en helt ny bil. Den har ingen som helst teknisk
fællesskab med den tidligere generation.
Adaptiv fartpilot er nu også en
option. Den fungerer ved hastigheder fra 20 km/t til
200 km/t. Dvs. systemet kan fastholde afstanden til
en forankørende bil. Systemet advarer endvidere,
hvis man er for tæt på en forankørende og det kan
automatisk bremse bilen, hvis et sammenstød ellers
er uundgåeligt.
Benzinmotoren på 145 hk er helt ny
og en ”neddroslet” 2-liters motor. Tilsvarende er
2,5 liters motoren på 192 hestekræfter en forstørret
2-liters maskine. De øvrige motorer kendes fra CX-5.
I Danmark introduceres den nye
Mazda6 officielt ved Åbent Hus arrangementer hos
forhandlerne d. 19.-20. januar 2013. Men den kan
allerede nu så småt ses hos forhandlere rundt om i
landet.
|